Tour de India... - Reisverslag uit Dharmāpuri, India van Lotte Hoedt - WaarBenJij.nu Tour de India... - Reisverslag uit Dharmāpuri, India van Lotte Hoedt - WaarBenJij.nu

Tour de India...

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 Juni 2011 | India, Dharmāpuri

Hello hello lieve mensen…
Ik ben na 4 weekjes weer terug in de bewoonde wereld; lang leve internet!! Maar waar nu te beginnen na al die tijd op reis… Het zal dus wel een lang verhaal worden ben ik bang!
We hebben het in ieder geval wel erg mooi gehad de afgelopen weken en ik denk ook behoorlijk veel gezien..
De eerste week ben ik met Elisabeth door Tamil Nadu (naam van de provincie/staat waar wij ook werken) getrokken. We hebben zonder luxe op de Indiase manier gereisd: ofwel weer in de overvolle trein/bus. Op een gegeven moment weer de bergen in met de bus, dat waren me weer tochten pfff..slingeren en doen! ’T Zweet brak me wel even uit, vooral toen de buschauffeur in een scherpe bocht (met links alleen afgrond) gewoon zit te bellen achter het stuur..
Even bij het begin beginnen; vrijdagochtend 6 mei in Madurai aangekomen met de nachttrein vanuit Bangalore. We hadden van veel mensen gehoord dat dit een leuke stad moest zijn. Het viel mij wel wat tegen eigenlijk: veel opdringerige koopmannetjes en erg druk verkeer en uiteraard veel afval overal. De prullenbak op straat bestaat hier nog niet echt; in ieder geval nog niet overal… Of de straat is de prullenbak, zo kun je het ook zien natuurlijk;)..
De Sri Meenakshi tempel in Madurai was wel erg mooi om te zien (hele grote tempel en heel bekend). Ook zijn we nog naar het Gandhi museum geweest, was ook erg interessant. We hadden die dag erg geluk met ons hotel, goedkoop maar wel erg goed! Hier ’s avonds gedineerd in het rooftop restaurant. Supermooi; buiten eten en uitkijken over de stad. Het voelde even niet als India maar als New York haha… Ook heerlijk gegeten hier. Dit allemaal dankzij de lonely planet, dat is echt onze beste vriend geweest op reis!!
De volgende dag de trein gepakt naar Kodaikanal, een stadje in de bergen (beter gezegd voor mij zijn het bergen, hier spreken ze slechts van heuvels:P). Maarja ik ben dan ook de Lemelerberg gewend. Megadruk was het hier, want het is in mei zomervakantie voor de Indiërs. Gelukkig snel een hotel gevonden (niet zo lux dit keer) en gelijk maar even een wandeling gemaakt naar Pillar Rocks, uitkijkpunt. Lekker relaxt aan het lopen toen er ineens een hele groep apen op ons afgestormd kwam, grommend en wel…ojeee! Ik kon in een keer heel hard lopen haha… Maarja we moesten er wel langs, dus ons zelf maar even als net zulke apen gedragen en gillen en teruggrommend er langs gerend pfiew… Gelukkig was het uitzicht de moeite waard!
De volgende dag heel sportief geweest in Kodaikanal, de temperatuur was hier ook ongeveer 20gr. dus dat wil dan wel. ’s Ochtends paardgereden, ’s middags gemountainbiked (fiets kun je huren voor ongeveer 1 euro per dag) en heerlijk gepicknicked met homemade chocolates. Die zijn in Kodaikanal overal te krijgen, mmm….daar was mijn buikje wel blij mee.
De volgende dag weer op tijd op voor vertrek naar Topslip. Dit is een plaatsje in het ‘Indira Gandhi wildpark’. We lazen dat we van te voren hier een slaapplaats moesten reserveren. Dat was nog een heel gedoe, want de office waar we dat moesten doen lag ergens buiten het stadje Palani. Ook spraken de mensen hier bijna geen woord Engels. Nouja in de hoop dat ze ons begrepen hadden, op weggegaan naar Topslip en wat een rit weer met de bus! Gelukkig was de reservering daar bekend en hoefden we niet gelijk weer terug. Hier hadden we een simpel huisje midden in de natuur. Toen we ’s avonds daar een beetje rondliepen zagen we allemaal vuurvliegjes!
De volgende dag een echte natuurdag gehad…’s Ochtends op pad met een jeep om wilde dieren te spotten, helaas hadden die er geen zin in om bekeken te worden door een busje toeristen, dus niets gezien. Onderweg gestopt bij een olifantenopvangcentrum. Erg leuk, olifanten geaaid en veel foto’s gemaakt uiteraard. Weer terug bij ons huisje zijn we op pad gegaan met een gids voor 4 uur trekking dwars door het bos. Het ging berg op, berg af…en aan het eind waren we bek af! De gids was ook een hele rare man haha, de hele tijd vreemde geluiden maken en zeggen dat hij goed was (zo ongeveer het enige zinnetje Engels dat hij kon). Wel veel wilde dieren gezien; een hele groep bizons van heel dichtbij, soorten herten/antilopes, bijzondere vogels en (helaas) ook veel bloedzuigers en teken! Al met al wel erg leuk om een keer te doen. Na terug even uitgerust te hebben met biscuitjes, op de olifant gestapt… Dat is net een fijne schommelstoel, super hoor, dwars door het bos op een olifant…
De dag erna was het tijd voor wat meer luxe;)… Elisabeths ouders hadden ons namelijk een luxe hotelovernachting kado gedaan om eens goed verwend te worden. Helemaal super! We hadden in Coimbatore een superdeluxe hotel met alles erop en eraan. We hebben dan ook niets bekeken in de omgeving en onze 24 uur in het hotel goed benut met zwemmen, relaxen, ontzettend lekker en ontzettend veel eten (haha), massage, sauna, jacuzzi, stoombad….wat een weelde…
Maar goed dat het 24 uur luxe was en niet meer, want anders gaat het nog wennen ook! Dus de volgende middag weer in een gewone (overvolle, lawaaierige) bus gestapt naar de bergplaats Ooty. Hier beland in een heel leuk soort bed & breakfast, maar ohw wat was het koud ’s nachts….Omdat dit plaatsje zo hoog ligt koelt het ’s nachts af tot ongeveer 10 gr. Hier een dagje doorgebracht met wandelen door de bergen, winkelen en een bezoekje aan een teafactory. Toen nog een koud nachtje en de volgende dag 8 uur terug in de bus naar Bangalore.
Zondag kwamen de jongens aan met het vliegtuig (Mathijs, vriend van Elisabeth en Remco, vriend van Mathijs) om de volgende 2 weken nog mee op reis te gaan. Hiermee zijn we maandagochtend vertrokken met het vliegtuig naar de hoofdstad New Delhi. Wat een chaos en drukte daar zeg en bloedjeheet (45 gr.) en benauwd, dus een hele overgang. Hier snel een hotelletje gezocht, want sjouwen met die tassen in de hitte was niet echt een succes. Uiteindelijk een hotel wat gevonden in een drugsbuurt (bleek later) en van buiten zag het eruit als ‘bouwval gezocht’. Van binnen was het echter prima, maar we waren een beetje dom door een kamer zonder airconditioning te nemen (de helft goedkoper). ’s Nachts daarom nauwelijks geslapen; uiteindelijk heb ik een natte handdoek over me heen gelegd om wat af te koelen en toch nog 3 uurtjes kunnen slapen.
Gelukkig hadden we voor de volgende dagen via een toeristenbureau een auto met chauffeur (en airco!!!!) geregeld die ons de eerste 4 dagen rond ging rijden langs de steden Agra, Jaipur en New Delhi met alle bezienswaardigheden. Alles had dit bureau geregeld, ook goede hotels, dus het was dik in orde deze week! In Agra als topper de Taj Mahal bekeken, erg indrukwekkend. Hier verder ook nog heel wat andere gebouwen bekeken… De volgende stop was Jaipur (pink city), waar ook weer mooie paleizen te zien waren en het roze (bekendste en mooiste) gedeelte van de stad. Hier even proberen te winkelen, waar de winkelmannen erg blij mee waren. Die sleurden ons bijna letterlijk hun winkeltjes binnen onder het mom van kijken staat vrij! maar dat bedoelen ze eigenlijk niet haha..
De volgende ochtend in Jaipur nog een keer een tochtje gemaakt op een olifant naar Amber Fort.
Tegen de middag weer terug op weg naar New Delhi en nadat we ons geïnstalleerd hadden in het hotel met rammelende magen op weg naar de magische M (Mc Donalds). Heerlijk zeg, na 3 maand een keer weer snacken. Dat hebben we wel meer gedaan trouwens, want de jongens hadden een koffer vol snoep en koek mee naar India, heerlijk haha!
De volgende dag (vrijdag) was het tijd voor de terugreis naar Bangalore….weer een week reizen voorbijgevlogen! Gelukkig toen nog 1 week te gaan;)…. Dus zondag wederom de tassen gepakt en ditmaal op weg naar het zuiden van India, Kerala. We gingen met een nachtbus (reis van 12 uur, wat erg lang is als je naar de wc moet, en ik moet nog al eens:P). Hier maandagochtend rond 10 uur aangekomen in Kovalam en er stond gelijk iemand klaar om ons op zijn mooie hotel te wijzen. Daar hebben we een kijkje genomen, en spotgoedkoop, leuke kamers met balkon en ZWEMBAD! Helemaal goed voor 2 relaxte dagen. Kovalam ligt pal aan het strand en is een heel gezellig plaatsje met een boulevard en overal terrassen (zie je niet veel). Normaal is het er namelijk heel toeristisch (ook veel westerse mensen), maar wij waren in het laagseizoen… Hier 2 dagen echt genoten van het mooie strand, zwembad en lekker eten! De laatste 2 dagen stond Allepy op de planning. Dit staat bekend als het Venetië van India hadden we gelezen, dus wij waren heel benieuwd! Het plaatsje zelf viel ons wel een beetje tegen, maar de backwaters waren echt de moeite waard. We hebben hier met een bamboebootje een mooie tocht gemaakt. Na Allepy was het tijd om terug te gaan naar de basis (Bangalore)! Hier goed en wel aangekomen en de jongens weer uitgezwaaid op het vliegveld.
Onderhand zitten wij alweer een paar dagen in Dharmapuri en zijn weer begonnen met fysiotherapie geven aan de kinderen hier! Ik zal hier later meer over schrijven…ik denk dat het nu wel weer genoeg is. Ik hoop dat jullie zo een beetje een indruk hebben van wat wij de afgelopen maand hebben gedaan en gezien. Ik vond het in ieder geval super!!
Het schijnt nog steeds mooi weer te zijn in Holland, dus geniet er maar lekker van…
Tot een volgende keer, veel liefs Lotte

PS hartstikke leuk alle berichtjes die jullie plaatsen bij mijn verhalen, ik kan helaas niet overal op reageren want heb niet alle email adressen!!

• 03 Juni 2011 - 08:50

Geitenkaas:

Wat een reis, daar kun je wel een boek over schrijven.

Groetjes!!

• 03 Juni 2011 - 10:54

Mo:

nou lotje,
    Klinkt mooi, lekker reizen. We zijn hier nog hard aan het werk.
    Geniet nog ff van de laastste drie weken, want die zijn vast zo om.
    Kus mo

• 03 Juni 2011 - 19:47

Miriam:

Hai toppertje!!!!
    Jeetje, wat een mooi verhaal weer zeg, knap van je dat je alles zo goed op papier kan krijgen.
    Nog lekker even genieten daar en dan maar weer snel terug naar nederland hoor,want dat word wel weer tijd zo langzamerhand, haha..

Liefs mir

• 08 Juni 2011 - 20:33

Joringel:

Hoi zus,

Wat leuk weer om te lezen. Nog even volhouden en tot over een paar weekjes!

Liefs Joringel

• 11 Juni 2011 - 19:23

Sylvia:

Ben benieuwd naar de foto's die je gemaakt hebt! ZO te lezen heb je veel mooie dingen gezien en meegemaakt tijdens jullie rondtrek reis! Over 2 weekjes kun je die mooi laten zien :).....wat vliegt de tijd he! Kan niet wachten weer lekker roseetjes weg te slijten op terras!

• 12 Juni 2011 - 16:07

Jolanda:

Wow, wat super .. Heerlijk er even tussen de stagedagen door op vakantie! Die luxe krijgen wij hier niet tijdens ons halfjaar in Holland stage lopen ;).
    Geniet er nog lekker van en zet 'm op ;)

xx

• 15 Juni 2011 - 17:14

Gerda:

Hoi lieve dochter
    Neem je nog een zak rijst mee?
    Tot gauw!
    Veel liefs van mamma